Thursday, April 7, 2011

BuBuR aYaM...


      Hai.... hari ni aku masak bubur ayam special untuk anak aku yg paling susah sekali nak makan.... sape lagi kalau bukan si kecik ni Ary.... harap2 dia suka la menu ni.... emmm... terus mencuba...

      Kalau dulu, akak dia Icah suka sangat makan bubur ayam.... ni yg aku try2 mane la tau, kot2 Ary pun suka jugak... huhuhu... ape pun aku akan usaha tak makan banyak sikit pun jadi la.... hehehe... 


emmm.... sedap! nampak mcm dia suka je... huhuhu
opps.... lupa, mama tolong suapkan saya.... 


<Resepi Bubur Ayam>

Bahan2nya : (utk 2org ank)

Beras (dlm 3 genggam utk periuk kecil)
Isi ayam (dipotong kecil2)
Bawang merah 1/2 ulas (dihiris)
Bawang putih 2 ulas (dihiris)
Halia 1/2 inci (dititik)
Daun sup
Sedikit garam, ajinamoto dan gula 
Bawang goreng (hiasan)
Pegedil kentang yg siap digoreng (hiasan)

Cara2nya :

1. Masukkan air pada beras yg siap dibasuh pada paras penuh seperti memasak bubur.

2. Masukkan sekali bahan seperti ayam, bawang merah, bawang putih dan halia.

3. Apabila mendidih masukkan serbuk pati ayam, garam, ajinamoto dan sedikit gula (jika suka).

4. Bubur tadi dikacau2 agar bahan2 tadi hancur dan sebati bersama bubur dan tambahkan air jika ia masih    lagi mcm nasi.

5. Last sekali, masukkan daun sup yg telah dihiris dan kacau rata.

6. Bila bubur siap dimasak boleh dihidang dan taburkan sedikit bawang goreng dan nak lagi sedap makan dgn pegedil kentang yg digoreng tadi.

Selamat mencuba!




No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

iklan

Cute pic